Isaballe

en liten, småstads-bredrumpad tjej som kan bli upprörd på alla sätt och vis och gärna med en tår inblandad. Jag skriver om allt som faller mig in. Är väldigt mycket tant för att vara 23. Whip(f)lashig konstnärsdotter som pluggar till lärare. Ha kul!

33 anledningar

Publicerad 2013-05-17 10:21:37 i

Orkar inte att folk är så dumma i huvudet. Seriöst? Ååh. Feminism behövs för att bryta utgångspunkten att män är normen och kvinnan undantaget. Men nää. Folk är ju så dumma i huvudet och tror att de "valt det själva" att klä sig i korta shorts, träna sönder, äta "healthy", ha urringat, ta hand om presenthandlingen osv osv osv
Satt med i en väldigt intressant diskussion mellan två kompisar i förra veckan där den ene tränar och äter bra för att hon tänker beach13. Den andra började ifrågasätta varför hon egentligen gör det där. "För mig själv, för att jag vill må bra." Fair enough tänkte jag men då frågar den ene:"nä men VARFÖR gör du det? Hur kom du på det?" "För att jag vill vara nöjd med mig själv och må bra" svarar hon.

Då börjar jag tänka lite. Hon har ju fått sina tankar från någonting och det är ju egentligen alla förväntningar vi har på oss från samhället. Vi kvinnor ska se ut på ett visst sätt, vara snygga, smala, medvetna om mat och träning, glada och friska. Så hon har ju egentligen inte bestämt det själv, hon har ju påverkats av alla ideal som vi proppas med hela tiden från inte minst media. Och jag är verkligen inget undantag.
Jag tränar för att jag ska kunna bära korta shorts, kjol, bikini och känna mig nöjd. Även tränar jag för att min nacke påverkas positivt men ja. Jag blev riktigt glad igår när jag stod i provhytten och fick på mig ett par shorts i en mindre storlek sedan innan. Men varför blev jag glad, egentligen?
Storleken på shortsen spelar ju egentligen ingen roll för samhället och världen i sig, men det spelar roll för mig. Men varför det!?!? Jo för att det är ett sätt att bli bekräftad för att jag tar ett steg närmre idealet.

Skulle man sluta upp med allt det där och bli medveten om hur mycket skit det finns i samhället skulle man till slut gå under. Det finns alldeles för mycket saker men man måste ändå vara medveten och ibland ifrågasätta sig själv: varför gör jag det här?
Jag säger inte att man ska sluta upp med ALLT man gör. Mår man bra av det så visst fine. Jag tänker absolut inte sluta träna osv. Men medvetenheten och kunskap gör oss kritiska. Och det är dessa tre faktorer som kan förändra samhällets tankemönster.

Hoppas jag i alla fall
?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela